måndag 20 augusti 2012

Ess

Under andra värdskriget använde finska flygare, med stor framgång, bl.a. annat en version av det amerikanska Brewster Buffalo som i amerikansk tjänst gjort sig kännt för sin opålitlighet. 

Amerikansk lag förbjörd försäljning men eftersom att man ändå ville hjälpa Finland, såldes 44st Brewster med Wright R-1820 G-5 motorer (renoverade DC3 motorer) som surplus. En story som går, är att det anordnades en auktion med endast en budgivare och att priset för 44st flygplan slutade på 44dollar. Det är nog inte sant, sant är däremot att 41 av planen monterades och provflögs i Trollhättan, innan leverans.


I finsk tjänst kallades planer endast Brewster och fick smeknamn som Taivaan helmi (himlens pärla),  Pylly-Valtteri (Bak-Valter) och Lentävä kaljapullo (den flygande ölflaskan).

När Brewstern kallades för luftens gentleman så kallades Me 109 för mördarmaskinen...


Finnarna lyckades få flygplanet att fungera färvånansvärt bra och tillsammans med innovativ strategi blev Brewstern ett för finnarna segerrikt flygplan med ett segerförhållande på 26:1 (man förlorade 19 av planen).

Brewstern flögs bland annat av det finska flygaresset och tvåfaldige (endast fyra personer har blivit dubbelt dekorerade) Mannerheimriddaren Ilmari Juutilainen som noterades för 94 nedskjutna fiendeplan (34 i Brewster och 58 i Me 109). Nämnas kan också att inget av de plan han flög träffades av fientlig beskjutning. De enda träffar som noterades kom från den egna luftvärnselden.

Edit: Vid eftertanke tyckte jag att jag även kan nämna det finlandssvenska flygaresset, Hans Windmed 75 segrar. Även han tvåfaldig Mannerheimriddare

The Saga of BW-372, intressant läsning om letandet och bärgningen av den sista kvarvarande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar