fredag 30 november 2012

Datahelvetet

Nu har jag riktigt deppat ihop. Sonens speldator som jag byggt av lite "ditt o datt" + div. containerfynd, packade ihop.

Hårdskivan ville inte vara med mera, så jag hittade en annan på jobbet. Naturligtvis blev det att installera nytt operativ och jag hittade inte den XP-skiva som troget hjälpt mig genom åren... många gånger, så:

Jag installerade Windows 7, vilket ju varit helt ok ifall den inte krävt hela datorns kapacitet bara för operativet.

Bytte till Linux och Ubuntu och då blev det jobbigt. Dvs datorn fungerar men jag vet inte vad jag pysslar med utan får lära mig något nytt.

Att lära sig något ny hade väl inte varit så jobbigt ifall man inte varit så förbannat ointresserad av just datorer. Har överdoserat, via jobbet.
Nå eftersom jag inte bara är snål utan lite händig oxå så började jag testa.

Nu har jag lyckats installerat både Gimp bilhanteringsprogram (se bifogad bild) samt Java, Minecraft och Tekkit. Men nu sket det sig och nu vet jag inga råd, kanske dags för en lysdiod i örat.

Mitt PROBLEM är att jag inte lyckas "Låsa Launchern till programstartaren" så att den fungerar och startar Tekkit. HJÄLP! Sonen står och tittar över axeln och undrar varför det inte fungerar....

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera