lördag 12 januari 2013

Projectstart

Tamme tusan, han dök up :D


Först skruvade vi ihop ett stativ av spillvirke, med hjul från en kontorsstol, att ställa hojen på.

Medan sonen demonterade bakhjulet med punktering startade jag med startmotorn, där ett av kolen var lossrivet, dvs. saknades.


Så fick jag slutgiltligen nytta av det uttjänta kolet jag sparade från renoveringen av före detta tvättmaskinsmotorn. Ja i tvättmaskinen sitter en ny men jag kunde ju bara inte kasta motorn.
(motorn fickt nytt liv i annan skepnad, kanske tar upp det någongång)

1, 2, & 3 så har man ett kol, lite mjukare än de tre andra men bör fungera fint ändå.


Statorn putsad och nya kolet monterat. Såg nyss att jag nog skall tighta upp kolhållarna en aning.


Med ett halvdant 4Ah batteri, istället för det stipulerade 9Ah och med stiftet uttaget, orkade startmotorn dra runt. Får se hur det reagerar i skarpt läge.

 


Kåpan till startmotorn saknades så det blev en snabbis i svarven.


Hade jag tänkt till lite  hade jag gjort ytterdiametern en eller två millimeter större så hade det räckt med vanliga brickor att klämma fast det med. Nu blir jag tvungen att bocka till ett par plåtar.  

Eftersom kåpan svarvades av aluminium var det som vanligt frestande att högglanspolera men denna gång motstod jag frestelsen ;)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar