lördag 16 mars 2013

grogg rekommenderar

Tänkte rekommendera ett gammaldags hak i Düsseldorf jag besökte för ett antal år sedan.

Även om omständigheterna kring hur jag hamnade där inte är så muntra så blev det iaf muntert när jag var där.

Stället heter Schumacher och är ett sådant där riktigt genuint ställe där tyska arbetare har ätit och sjungit sedan urminnes tider. Numera hittar ju (uppenbart) även en och annan turist in. Tyska var språket, allt annat var lönlöst, sas.

I mitten av etablissemanget, bakom manshöga glasrutor, arbetar kockarna med lokala specialiteter. Blev rekommenderad Scwheinshaxe, vilket är en grillad variant av fläsklägg. Jag har en aversion mot den rätten och då inte smaken utan utseendet.

På grund av mina personliga, högst irrationella aversion mot den rekommenderade rätten bad jag därför om en alternativ rätt med lokal anknytning. Rätten jag serverades var en fin köttbit insmord med den lokala senapen. Ungefär lika sur som Sauerfleisch, den lokala specialiteten, vilken jag blev rekommenderad en gång i Berlin när jag undanbad mig den nordtyska varianten av fläsklägg, Eisbein.

Tillbaks till historien: Den lokala ölen, ställets egen, vinschades upp ur källaren i små trätunnor bredvid vårt bod. Att det var en Pils baserar jag mig på, inte smaken direkt, utan av minnesbilder av de pils-glas som den serverades i. Serveringen fungerade så att så fort det var under en tredjedel kvar i glaset så fans där automatiskt ett fullt glas bredvid, varvid ett streck drogs på ölunderlägget (debiteringsunderlag).

Gissa hur full man kan bli som nykomling när man, för det första är bottenlös och för det andra inte förstår hur man skall få stopp på serveringen... (placera underlägget ovanpå glaset).

En annan skojsig grej var när man såg att någon av kockarna besvarade ett telefonsamtal varefter han tog tag i en mikrofon och meddelade i högtalarsystemet att: Nu skall Herr "den å den" hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar