onsdag 17 april 2013

Bromsbyte

Eftersom mitt tyska transportfordon började lukta som när man svarvar rostfritt så misstänkte jag att det var något nytt "ingenjörs-scheisse" som bekände färg. En manuell test av fälgens temperatur samt en visuell kontroll av bromsskivans färg och släthet bekräftade fallerande bromsok.

Jämförelsevis. Jag fick bakbromsoksfel på min tidigare tyska bil oxå, en som började på A. Den hade då loggat DUBBELT fler kilometer än denna som börjar på B som nu visar 175000 i tavlan.

En priskontroll hos Break My Wallet gav vid hand att byte av skivor och belägg, bak, + byte av 1st bromsok skulle gå på 9500sek. Priskontroll av delar hos Mekonomen sade 3500sek. Eftersom jag är sparsam av mig så tyckte jag att för 6000 lusidorer så kan jag väl satsa några timmar.

Nedan snabbgenomgång.

Lås med en insexnyckel och lossa med en annan

Leta reda på din 7mm insexnyckel, testa på en "glidbult". 

Spraya alla bultar med Omicron krypolja och drick en IPA (återkommer till den) så att den får verka åtminstone en liten stund.

Pressa ihop brosmoket, förstör gärna klon på en hammare i den processen.

Sen lossar du okhållaren med en 16mm ringnyckel
Fortsätt med att demontera skivan genom att värma med gasol, misshandla den med hammare och skrapa på baksidan med kniv för att få den att krypa av handbromsbackarna.
(har du skivan i rätt position kan du försöka att minska radien på handbromsbackarna. Spännhjulet kan nås med skruvmejsel genom ett hjulbultshål)

Bromsslangen lossas med 14mm nyckel och en större, genom oket, som mothåll.

SEDAN är det bara att återmontera nya delar i omvänd ordning. Lufta oket!

Inkassera beröm från frugan: -"varför tog det så lång tid, vad har du gjort"? 
Mitt lakoniska svar var -"druckit öl"!

Upprepa på andra sidan...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar