torsdag 12 september 2013

Gränssnitt

Jag hatar elektroniska  ljus- och/eller tidreläer av fabrikatet Legrand.

Deras användargränssnitt är absolut värdelöst, nästan lika värdelöst som deras användarmanualer. Den som skrivit användarmanualen måste ha varit samma arbetsgrupp som skriver manualer till diskmaskiner och tvättmaskiner.

De enstaka gånger jag skall konfigurera Legrands reläer får jag gissa mig fram i ett par timmar. Sen får det gå under en veckas tid då man kontrollerar ifall det fungerar som man gissat. Men vem har nu sagt att något fransk produkt skulle vara begriplig. Det kan ju inte bara vara jag som har problem?
Tyvärr verkar det behövas omprogrammering vintertid. Antingen pga. köld (felplacerat) och/eller elavbrott, vilket ju oftast sker vintertid.

I manualen för MicroLux D börjar man med fin bild som uppenbarligen skall vara självinstruerande
(upptäckte nyss att det finns variation på manualen med lite ytterligare info. Den saknar nedanstående bild)


Logiken är enligt mitt tycke lite bakvänd jämfört med hur vi vanligtvis skriven funktioner inom styr-och reglerbranschen, men låt gå. Det är när man börjar läsa anvisningarna som det blir problem.

Exempel


Förutom att det i punkt a.) inte beskrivs vad i helsike vad det skall vara bra för så måste man lista ut att det är omvänd logik på lysdioden i punkt b.). När lysdioden lyser så är ljusreläfunktionen aktiv, dvs. den förhindrar att utgångsreläet tänder utebelysningen även om indikering på bluppen i punkt a.) indikerar att reläet skulle vara aktivt.

Sen att man har minst 1min fördröjning på båda funktioner gör det inte enklare att prova sig fram.

Sååja, nu känns det bättre :)

PS
Det verkar vara samma skit på mera avancerade tid-/ljusreläer för på jobbet brukar vi skratta när korridorbelysningen i allmänna utrymmen tänds kl 12.00 för att sedan släckas 12.05, varje dag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar