söndag 13 oktober 2013

Sömnpiller

Låg och lyssnade och tittade på stjärnmotorer och andra flygplansmotorer på youtube. Kolvmotorer då alltså.

Märkligt nog så somnade jag då och då, även om ljudvolymen var förhållandevis hög. Vaknade varje gång paddan föll ur händerna.

När jag kom till Pratt & Whintey R-985 "Wasp Junior" blev jag klarvaken. Montrerat i ett av mina favoriter bland flygplan, ett av de fränaste någonsin - GeeBee. Ljudet vid en flyby är magnifikt det oxå.

Jag har aldig kunnat bestämma mig vilken av dessa modeller som är snyggare.

Gee Bee Model R-2


Gee Bee Model Z


Naturligtvis tillverkade Granville Brothers många andra modeller men dessa två är i mitt tycke de snyggaste om nu inte de mest säkra, för det finns mig veterligen inga orginalflygplan kvar. Men det var för snabbhet dom byggdes, största möjliga motor i förhållande till minsta vingstorlek.

Av båda modellerna har det gjorts flygande replicor men åtminstone R-2:an är pensionerat nu.

Till och med Disney har gjort en flygande replica ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar