tisdag 12 november 2013

Okopplat

Kollade upp vad som brummade i mina nya dyra och fina LEDspottar. Tydligen har de inbyggda kylfläktar, inte konstigt att de är dyra...

Döm om min förvåning när jag plockade ner ena armaturen så slocknade hälften av spottarna i badrummet. Inte den jag tog ner utan de som är inkopplade på den andra sektionen/dimmern.

Här är det en hobbyelektriker som varit i farten. Den vita ledningen lossade från den gulgröna! Gulgrönt är ju skyddsjord och får INTE användas till annat. Hur som helst verkar det som om jag måste plocka ner armaturerna en efter en och kolla att alla kopplingar är dragna.


Edit.
Tänk så finurligt regelverket är skrivet. Men erfoderlig kunskap får jag t.ex. byta trasiga armaturer och koppla om men nya kablar der får jag absolut inte dra. Det betyder i detta fall att jag ser att det inte är reglementsenlig kabel för detta ändamål men byta ut den det får ja absolut inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar