lördag 14 december 2013

Side kick

Finns hur många exempel som helst men dessa dök upp med en gång.

Robert Gordon och Link Wray, denna gudabenådade gitarrist.
Tyvärr är det ju sångaren som oftast får den mesta uppmärksamheten . Resten av bandet får nöja sig med att göra instrumentalskivor typ http://www.youtube.com/watch?v=zjBSXqQoe5o

Ett annat exempel är t.ex. Nils Lofgren som som stöttat både Neil Young och Bruce Springsteen. Visst har han gjort egna plattor men hans styrka ligger inte i sången... http://www.youtube.com/watch?v=iBq7XRa6uZM
Glömmer aldrig när jag låg som klistrad framför TVn på en efterfesten och kollade Rockpalast 1978.

(Dokumentären där han besökte sina svenska rötter var ju oxå lite skoj, men den hittar jag inte på tuben. Kanske finns på SVTplay)

Några som jag definitivt tycker har varit bättre än artisten de kompade är The Band. Även om Bob Dylan är känd så så överglänser The Band honom mångfalt när det gäller det rent musikaliska.


Dokumentären om The Band är riktigt intressant!

5 kommentarer:

  1. Tjena. Som stolt dalmas tillika Hedemorabo drar jag mig till minnes (om än suddiga minnen) 1986 när Nisse Lövgren var huvudnumret på Dalarock som utspelade sig på Hedemora motorstadion. En av den tidens bästa festivaler som tyvärr drabbades av Hybris och skitskriverier med följande KK efter 1996 års festival.
    /Tomas (Lazon)

    SvaraRadera
  2. Var det just i Dalarna han hade sina släktingar?

    SvaraRadera
  3. Nja det var från grannlandskapet värmland hans farsa kom. Men han har visst varit i dalarna och lirat dragspel nånstans enligt hörsägen.

    SvaraRadera
  4. Jag var på Dalarock sista gången den hölls. 5000 besökande men bara 2000 betalande. Jag var nog den ende i min bekantskapskrets som betalade in sig. Alla som kände nån fick friplåtar. Det var girighet som knäckte den festivalen.

    SvaraRadera

  5. Link Wray var en riktigt bra sångare.Lyssna Tex. på Ain´t that loving you baby. Tyvärr lyckas jag inte kopiera in länken korrekt.

    http://www.youtube.com/watch?v=IWQ9X-zG5Q8

    SvaraRadera