måndag 13 januari 2014

Verktyg

När svänghjulsavdragare omtalades på en blogg jag gärna och ofta besöker så aktiverades någon minnescell långt inne i hjärnstammen. En minnesbild med tillhörande platsangivelse dök upp och till min stora förvåning hittade jag den så gott som omedelbart.


Ovanstående mästerverk fabricerade jag som en av de första alstren i metallslöjden i 6-7:e klass eller när det nu var. Säkerligen med benägen hjälp av läraren för jag har inget minne av att jag skulle ha varit en naturbegåvning på att slå gängor i svarv, på den tiden :)

Egentligen vill jag minnas att det första som tillverkades i svarven (när läraren inte var på plats) var ett kanonrör med 9 mm borr, för att passa kulorna från de parabellumpatroner som jag "hittade" i farsgubbens ammunitionslåda. Som av en slump hittades svartkrut i samma låda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar