onsdag 12 februari 2014

Kondensator

Hittade en kraschad kunddator på en kollegas kontor och lade beslag på den med intentionen att jag kunde hitta bra-o-ha-delar.

Efter närmare inspektion hittade jag tre stycken "uppsvällda" kondensatorer på moderkortet (ett inte helt ovanligt fenomen i datorer och datorskärmar). Toppen buktar ut och elektrolyt har pressats ut.



Eftersom processorn inte var helt antik (3,4GHz) så beslöt jag att göra en insats. Beställde en sats (10st) "moderkortskondensatorer" på eBay för 1 dollar och 5 cent, inklusive frakt.


När kondensatorbytet var gjort slösade jag en droppe ny kylpasta på processorn innan återmontering av kylfläns och -fläkt, för att förbättra kylningen.


Efter åtemontering av moderkort, fläktar, hårddisk, DVD-spelare mm. var det bara att tuta och köra. Vad jag nu skall ha den datorn till är väl inte helt klart men något hittar jag säkert på.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar