måndag 2 juni 2014

Önskebrunn

Eller förmodligen inte. Häromdagen när jag och grabben vandrade/cyklade i lokala nationalparken


så såg jag en stig på något som såg ut som människobearbetat underlag i skogen.


Mycket riktigt, efter ca 100m, såg vi en trappa som ledde ännu högre upp.


Vid slutet av trappan kom vi fram till stenfoten av en före detta stuga. Förmodligen en s.k. sidokammarstuga.

 


I omgivningen fanns även resterna av ett antal mindre byggnader samt en brunn.


Det man fick ur den brunnen var regnvatten som samlades i en klippskreva. Den var uppskattningsvis max två meter djup och ca 75m över havet enligt vad kameran registrerade i fotot.

Åldern på bosättningen har jag ingen aning om men senast "källaren" hade tak så verkar den i.a.f. ha haft tak av korrugerad plåt.




2 kommentarer:

  1. Kan vara från Vikingatiden. Dom var tidiga med korrugerad plåt har jag hört.

    SvaraRadera
  2. Skit, jag som trodde järn kom från järnåldern!?

    SvaraRadera