lördag 4 oktober 2014

Batteriproblem

Som jag skrev tidigare hade jag problem en gammal ackumulator. Ena cellen var utan vatten!? Gissningsvis är batteriet kraftigt sulfaterat med kortslutning i en eller ett par celler.

Fyllde på vatten och provade ladda, spänningen ville inte stiga över ca 8V samt i den tidigare tomma cellen så bubblade det rätt omgående. Tänkte att då motionerar jag batteriet lite, dvs tömmer ur det över en 12V lampa och laddar på nytt, ett par ggr.

I nästa laddningsfas brann en av 7,5A  säkringarna i laddaren. Bytte prompt till 15A men då brann dioderna. Inhandlade då en likriktarbrygga som skall klara 25A vid 100V.


Skruvade fast likriktarbryggan i laddarens plåtchassie för bästa kylning.



Tänkte testa den upphottade laddaren på något av mina MC-batterier. Till min förvåning visade voltmätare närmare 20V!!! Efter en kontrollmätning av den Biltema solcellsladdare jag använt för att underhållsladda batterierna så var det utrett, den laddade med 18V vid mättillfället, jävla skit!

I väntan på något batteri att provladda på så byggde jag en Desulfaterare baserad på en så kallad Jouletjuv krets. Eftersom jag byggde av vad jag hittade i skrotlådan så nöjde jag mig med att skruva upp grejorna på ett gammalt skärbräde. Innan jag har verifierat funktionen med ett oscilloskop så nöjer jag med den layouten. Får se ifall röken går ur den här konstruktionen oxå ;)


Återkommer med mera info ifall jag lyckas få kretsen att fungera. Har nog även misslyckats tidigare med switchade kretsar. Kan ju hända att jag satsar på någon mera komplex krets. Antingen att jag bygger från scratch eller så köps det som en byggsats på eBay. Det är ju lite intressant att prova ifall man kan återuppliva gamla batterier.

EDIT 2014-10-05
Kontroll ger vid hand att de 6V jag har i batteriet (3 kortslutna celler?) inte är tillräckligt för att jouletjuvkretsen skall starta. Borde vara mer än 8V.
/EDIT

Ifall det visar sig att jag måste skölja ur batteriet för att få bort flagor i botten så funderar jag prova konvertera till aluminiumsulfatlösning (alkaliskt batteri) eftersom ingen vanlig dödlig verkar kunna köpa batterisyra, eller blanda till för den delen, eftersom svavelsyra tydligen inte går att köpa längre. 200g aluminiumsulfat per liter vatten verkar vara ungefär rätt förhållande så vitt jag kunnat läsa mig till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar