lördag 11 oktober 2014

Energilager

På väg hem från förmiddagens promenad så ringde en kollega och förvarnade om batterileverans.

I.o.m. att vi gjort arbeten i ett flertal år åt Stockholmsbörsen, numera OMX Stockholm, så hade jag möjlighet att beställa begagnade batterier i samband med UPS / Batteribyte. Eftersom vi även har haft övervakning på batterierna så vet vi att det inte är något fel på dem.


Nu återstår bara att hitta någon förvaringsplats, koppla ihop dem och fixa en underhållsladdare tills jag införskaffat lite solceller,
Har en gammal 1400 kVA / 950 W UPS jag tänkt använda som inverter. Ifall den klarar av att underhållsladda en så här pass stor batteribank, det vet jag inte - ifall jag ens vågar testa. Smäller det då så smäller det rejält. 


Seriekopplade parvis till 24 V och 7 sådana enheter parallellt ger en batteribank på 544,6 Ah och vad kortslutningseffekten på den batteribanken blir har jag ingen aning om, men mycket blir det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar