tisdag 9 december 2014

Stenen

I min, eller närmare sagt min fars, hembyggd har man hittat en sten med ristningar/inskriptioner, som enligt "byaforskarna" skall ha något med stjärntecken att göra.



Jag har en annan teori, jag gissar att inskriptionen gjorts av någon som inte vet vad tecknen skulle betyda, utifrån ett underlag som medvetet eller omedvetet har spegelvänts. 

ELLER så har texten kaske ursprungligen skrivits från höger till vänster.

Spegelvänder man bilden blir det mer eller mindre hebreiska för en som läser från vänster till höger. 


Med lite grov översättning på internet kan man med lite vilja få ihop något som kan vara en mening.


Är nu denna "översättning" baklänges den oxå?

Osäkerhetsmomentet är som sagt stort men hade man bara känt någon översättare hade den personen förmodligen på en gång kunnat berätta ifall jag är helt ute och cyklar.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att någon tyckte att det var kul att hugga i sten och helt enkelt testade lite olika tecken så där på skoj. sen får forskarna hugga i sten bäst dom vill.

    SvaraRadera
  2. Fick faktiskt svar från en översättarinna som menade att hon inte hade tid med mig men antydde att det nog fanns vissa likheter med hebreiska.

    Läste idag, i mitt tycke, en intressant artikel om "De gåtfulla ristningarna i Vörå"

    Intrigen finns där. Bevisligen försvann den av farfar upphittade och inlämnade fornlämningen in i något förråd i Helsingfors så ortsbefolkningen är lätt misstänksam mot museiverket och forskarna.

    Jag påstår absolut inte att stenen i mitt inlägg skulle vara en "äkta fornlämning" eller ha något samband med den länkade artikeln.

    SvaraRadera