söndag 18 januari 2015

Usch då

Rent ut sagt äckligt!

I dagarna har vattenpumpsanläggningen börjat med sitt årliga strul. De två senaste åren har det strulat på julafton resp. nyårsafton, men inte i år. (Första ggn det strulade efter inflyttning var för övrigt en midsommarafton)

Tillträde till pumpanläggningen sker genom en liten lucka i bakre väggen i "svennebastun". Bastun i sig är helt oanvändbar för bastubad och ingen tittar in mellan pumpservice. T.ex är bastugolvet gjort i två nivåer, med golvbrunn i den övre nivån och bastuugnen över den lägre nivån. Sicket stolleprov.

Vid dagens besök hittade jag liken efter ett par rejäla skalbaggar och lite annan äckelpäckel på golvet.


Döda var dom men man undrar ju vad dom levt av, kanske av de jättelika husspindlarna som verkar trivas under huset. Eller så är det spindlarna som festat på baggarna!?

Demonterade pressostaten och hittade en massa annat äckel. Mer av den sorten när jag monterat bort membranet.


Trodde att jag löst den intermittenta driften, men icke.

Kände på trycktanken och den är full även när man tappar ur systemet. Troligtvis har samma gegga satt igen utloppet från tanken oxå. Tyvärr har det varit läckage och rostat så jag kunde inte lossa kopplingen med polygripen. Största blocknyckeln jag har är 32, vilket är för litet.


Jag väntar verkligen på kommunalt VA även om det kommer att kosta mig en kvarts mille med alla avgifter och utgifter för grävarbete och installation innan det är klart, ifall det inte behövs några sprängningsarbeten (vilket det troligtvis krävs).

Lugnar nu ner mig med en rejäl dos Ädelbrännvin Extra. I morgon blir det dagens lunchbuffe på Pizza Hut med efterföljande besök på B-tema för införskaffande av större blocknycklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar