lördag 21 mars 2015

Spett

Någon gång på 80-talet, vill jag minnas, introducerade KorvGöran anrättningen Kebab i Jakobstad, något som formligen gjorde succé, speciellt bland dem som var på väg hem från krogen.


Populärt kallades den stora kebabrullen för elefantben och ett av tillbehören, Jalapeño, kallades för turbopinnar av ungdomarna som på den tiden inte var vana med starkare kryddor än snus på morgongröten.

Kebab är som de flesta vet en utländsk benämning för grillspett. I detta fallet gjord av nötfärs. 

Med åren känns det som "det var godare förr" men dottern som nu introducerats till KorvGörans Kebab är lyrisk och skulle vilja ha hans autograf... själv tror jag att det främst beror på såserna.

Av den anledningen har jag nu kontaktat en bekant som "var med på den tiden" och knådade elefantben och blandade såserna, den vita och den röda. Själva kebabrullen är ju inga konstigheter, i stort sett rör det sig om nötfärs, aromat-/örtsalt och svartpeppar (plus diverse enligt smak o behov). 

Såserna skulle jag behöva recept till, speciellt den röda. Den vita är väl mer eller mindre vanligt vitlökssås/-dressing.



Tyvärr verkar min bekant börjat bli senil, det enda han kommer ihåg är att den skulle ha innehållit Trip Apelsin (motsvaras av Festis i Sverige)


Kanske skall prova receptet från lokala köttfabriken (i Jakobstad) tills jag får tag i receptet med Trip(?). På interwebben finns det recept som innehåller Fanta. Kan det vara snarlikt?

Vad den nutida "rödsåsen" innehåller måste ju deklareras men det hjälper ju inte så långt. Dock står det faktiskt "appelsinsaftkoncentrat", vilket på svenska torde vara ungefär samma sak bara man tar bort ett av p:na :-)



5 kommentarer:

  1. Ja. den röda såsen har man försökt göra men ej lyckas med. det vore nice med lite recept där. även den vita såsen är besvärlig utan recept.
    \\ Clas

    SvaraRadera
  2. Mitt senaste inlägg på "riktiga tomater" innehåller mina egna recept på både kebab,röda såsen och den vita.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bitterpi**en:. sökte på din blogg, sökord:riktiga tomater men hittade inte.
      En länk kanske innan jag är tvungen att skicka pigan med brevledes om begäran om recept skriftligt. hon får då gå typ en vecka enkel men vad gör man inte som patron för att äta som en påve \\Clas

      Radera
  3. riktigatomater.wordpress.com

    SvaraRadera