lördag 11 april 2015

Encellig

Häromdagen fick jag en begagnad solcell av en jobbarkompis
- 120W
- 16,9V
- 7,10A
längd x bredd = 1425 x 653 mm och vikten är ca 12 kg.

Nu blev det till att börja fabricera kringutrustningen.

Fästen till solpanelen.
Gjorde en vända till skroten och inhandlade lite alu-profil att såga, fila och borra i.



Fästena blev lite i kraftigaste laget men det var vad som fanns på skroten.



Hämtade lite mera material hos hovleverantören.



Nu är panelen monterad på panelen.


Vinkeln på panelen blev som den blev, beroende på längden på den gängstång jag hade.
Nedre delen av panelen sticker ut ca 820 mm, 90° från väggen

Då borde vinkeln mot solen bli:

sin(A)/820=sin(90)/1425 => sin(A) = 820/1425*sin(90) => sin(A) = 0,5754
vinkeln är då sin-1(0,5754) alltså  ca 35°

Lämplig kalkylator hittar man här och till och med en färdig triangelkalkylator där man bara matar in kända värden och vips så har man svaret.

Kollar man här på vilka vinklar som gäller för just mitt område så bör just 35° kunna vara ett bra medelvärde för sommarhalvåret.


Vad gäller själva väderstrecket är jag kraftigt begränsad av den vägg jag monterat på eftersom den ligger mot eftermiddagssol.


Nu blir det att inrikta sig på det elektriska.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar