torsdag 2 april 2015

Förr

Funderade en hel del kring det där med grillmat och kebab, efter senaste inlägget i den riktningen. 

Blev så inspirerar att jag testade. Själva kebaben var ju inget problem. Såsen kan väl anses blev duglig men där finns det finns utrymme för förbättringar.




Hur var det då innan innan Kebaben introducerades? Vad åt man då?

Som jag kommer ihåg det drogs det lott om vem som skulle åka iväg på moppen från "kämppä", d.v.s. den nergångna (sommar)stuga vi höll till i på helgerna, 5km till Minigrillen för att köpa mat åt gänget. Antingen skulle det vara Smakbit, Grillpanna eller bara Franska. Mjölk ur tetra drack man till. 

Minigrillen var det som senare skulle bli KorvGörans. Då ett "hål i väggen" där man redan på den tiden trängdes för handla. Kredit var inte ens det ett problem, för Eivor & Deka kom ihåg alla, och då menar jag alla, t.o.m. med namn.



Senare revs kåkarna i kvarteret och KorvGörans hamnade så småningom nästan rakt mitt emot på andra sidan Kanalesplanaden. Nu rivs även det kvarteret och KorvGörans är tillbaka på andra sidan nuvarande gågatan i vad som smaklöst hänvisas till som en "Food Court".

Det var bättre förr när man anlände till Minigrillen, mitt i vintern, på sin sketatrimmade Tunturi Sport, blåfrusen med luvan neddragen så lång det gick. Hjälm var inte ens option på den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar