söndag 5 april 2015

Motorbroms

Fick ta mig en funderare om det där med låg hastighet vid gängslagning.

Ursprungligen när jag monterade frekvensomformaren för varvtalsregleringen så frågade jag ABB hur låg frekvens deras M2000 motorer tål . Svaret jag fick var att dom inte rekommenderade frekvensstyrning på dessa motorer, överhuvudtaget.


P.g.a. av den rekommendationen "fegade jag" och min-begränsade frekvensen till 40 Hz. För att komma ner i hastighet kör jag med lägsta utväxling på remskivorna. Höga varvtal åstadkommer jag med hög frekvens till motorn.

Efter att ha tänkt igenom det hela kommer jag att ändra min-begränsningen till ca 15-20 Hz (även om motorn blir svag och kanske lite varm då). Frekvensomformaren borde klara av att skydda motorn.

Motorbromsen då. Frekvensomformaren har funktion för sådant, kan hända att jag misslyckades vid inställningen. Skall koppla in datorn och kolla. Vacon får svara på ifall det krävs externt motstånd för motorbromsen. Ringer dem efter påsk.

I absolut värsta fall monterar jag en skivbroms på mellanväxelns stora remskiva. Det får bli ett framtida projekt.

EDIT
Enligt Vacon krävs i detta fallet ett motorbromsmotstånd på 63ohm och 240W. Hyfsat dyra grejor i orginal. Men vågar man lita på kineserna så finns det för ett par hundringar på eBay


EDIT2
Eftersom jag inte känner att svaret jag fick från Vacon var till fyllest så omformulerade jag frågan och fick samma svar samt deras Vacon NX Brake Resistors User Manual som jag inte hittade på nätet. Denna manual ger samma svar men det är nog bra att gå tillbaka till skolbänken och även studera deras Multi-Purpose Application User's Manual en gång till.

Ytterligare svar från Vacon:
- 70 ohm passar till de mindre omriktarna FR4
- Bromschopper aktiveras med P2.4.2 = 1. Då choppar den då DC spänningen blir för hög pga bromsning
För att få inbromsning vid stopp måste du sätta en lämplig retardationstid i P2.1.4 samt välja ramp stop med P2.1.12. Då får du stopp enligt ramptid då du tar bort start signal
 - Byter du riktning under drift (via FB eller I/O) kommer ju omriktaren att rampa ner och byta håll efter att den passerat 0 varv.

EDIT3
När den trevlige supportkillen på Vacon funderat till lite rekommenderar han att ladda ner ny programvara till frekvensomformaren: NXL Multipurpose Application. Där finns mera avancerade motorstyningar:
  • P2.1.13 Fast Stop Decelarion Time
  • P2.2.17 Fast Stop Selection
  • P2.2.18 Ramp 2 Selection 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar