tisdag 23 juni 2015

Onödigt

Onödigt omständligt och kostsamt reparera gammalt.

Häromveckan brann strömställaren i min Black & Decker KG72 vinkelslip. Tänkte att detta är ju inget problem det är "bara" att beställa ny reservdel, jo pyttsan.



Modellen verkar ha gått ur sortimentet för så länge sedan att det knappt finns information att hitta på nätet. Något reservdelsnummer på strömställaren finns inte längre. Men efter ett par timmars letande på internet hittade jag bild på en liknande strömställare, hos Black & Decker, till en CD110 som jag tror skall passa.


Otroligt nog hittade jag på eBay endast ett polskt företag som sålde sådana men inte utomlands. Bad polacken på jobbet att ringa direkt och beställa. Men dom svarade inte ens. Hittade en hemsida med B&D reservdelar i England. Men att beställa från England kan som alla vet bli hur avancerat som helst.


Ringde ett "lokalt" företag som kunde skaka fram en. Så två veckor senare, efter en timmes 60 km bilresa och köade sitter jag nu med en 60 kr's strömställare, tillverkad i Kina och levererad till Sverige av ett företag i England... Naturligtvis är den bara nästa likadan men med lite modifiering så ska den nog fungera

Hade definitivt gått snabbare och varit billigare att åka till lokala järnhandeln och köpa en ny motsvarande vinkelslip för 500 kr. (eller 199 kr på b-tema). På vägen kunde jag vikt in på återvinningen och dumpar den gamla.

Inte undra på att man är ett tacksamt offer för arbetskollegorna när dom vill bli av med defekta elapparater. Varför kan jag inte bara förlika mig med slit och släng samhället?

/EDIT
Ifall någon undrar så fungerar den alldeles ypperligt nu igen.
EDIT/

3 kommentarer:

  1. Jag brukar koppla förbi trasiga strömställare och sen drar jag bara i och ur sladden istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tanken flashade förbi men jag gillar inte att den går på full patte medans jag leta efter och försöker dra ur kontakten ur sladdvindan med en hand och en fot.

      Radera
    2. Jo men det gillar jag :)

      Radera