tisdag 29 september 2015

Packat

Idag tog jag itu med "grisen i säcken" köpet. Alltså den startade inte vid inköpstillfället vilket iofs ju alltid är bra ifall man vill pruta...

En visuell inspektion av de misstänkta felkällorna gav vid hand att det på den elektriska sidan används kvalitetskomponenter och att felet således skall sökas på annat håll.


Dock hade tändkabeln en misstänkt utbuktning som gjorde att jag kollade den fina och feta gnistan.

En närmare kontroll av mellanrummet mellan förgasarhus och flottörhus gav starka vibrationer av att någon haft otur när han/hon tänkt. Detta besannades omedelbart efter att jag lossat de båda skruvarna, en stjärnskruv och en insexskruv.


Jag har ännu inte hittat ett användningsområde där silikon fungerar tillfredsställande. Möjligtvis till att smörja dörrlister på bilen med så att de inte fryser fast vintertid.

Lite blås i huvudmunstycket och en "geleklimp" uppenbarade sig. Tomgångsmunstycket fick jag kämpa lite med innan det blev fritt flöde.


Alternativet var nu att köpa förgasarrenoveringssats eller ny kinakopiaförgasare (senare alternativet 100 spänn billigare) på eBay och vänta ett par veckor eller att experimentera med gummimatta från b-tema.


Naturligtvis valde jag det snabba alternativet och döm om min förvåning när det vid test höll tätt. Hoppas nu att den tål bensin bättre än silikonet.

Efter andra kicken hoppande crossen snällt igång. Nu ska den finjustera på både ett och annat. Hoppeligen härrör det mesta av motorskramlet från ojusterade ventiler / ospänd kamkedja.

1 kommentar: