torsdag 4 februari 2016

Brännare

Häromdagen när jag svängde förbi skroten, fick jag för mig att påbörja ännu ett projekt.

Handlade lite rördelar.



Startade med att modifiera rörkopplingen.




Svarvade till och lödde fast ett munstycke



Sedan haltade projektet i.o.m. att kranens gängor inte passade och dimensionen på slanganslutningen var för klen för den gasolslang jag har. Det blir ett nytt besök på skroten i morgon gissar jag. Kanske även på Fogas där Conny's expertis kan lugna mina farhågor och kanske ge tips om förbättringar.


Undrar förresten hur mycket tryck det är i en gasolflaska? 
- Svar: 8 bar vid +20C, 3 bar vid -10C

Kan man "eliminera" den fasta regulatorn? D.v.s köra "oreducerat"?
- Det tror jag... däremot är det ospec ifall det blir "bättre".
/EDIT behövs något sätta reglera trycket som ställbar regulator eller nålventil

Hur mycket tryck tål en vanlig gasolslang?
- Svar: 12 bar 
/EDIT den jag köpte idag tål 20bar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar