lördag 13 februari 2016

Svammel

Ännu en dag utan resultat.

Började hurtigt med att såga vinklar i vinkeljärn till en vagn till den, för mig, nya svetsen. Det gick ju sådär...

Man brukar ju säga: -"mät två gånger, såga en gång". Min nya devis får väl bli: -"tänk två gånger, mät sedan och såga". Känns speciellt tungt eftersom jag sågade för hand för att inte störa frugan som jobbat natt.

Sen letade jag hjul, som jag vet att jag har (eftersom jag lider av mekanikersjukan, och samlar men inte kastar eller säljer). Dom lite större hjulen hittade jag en drös av men dom mindre fick jag åka och köpa!


När jag letade hjul hittade jag även en "sadel" som skrotbaronen kastade in "på köpet" vid ett köp av en ram för länge sedan. Det var inte det värsta. Det värsta är att jag sparat den i säkert 15 år. Vid nästa besök på kretsloppscentalen så får dom den.


Någon har i.a.f. lagt ner mycket möda på att vika aluminium och pop-nita samt att sy överdrag. Pricken på i:et är orginalhållare för Honda handhavandemanual.


På väg till nya hovleverantören (Jula har bättre skit än Biltema nuförtiden) svängde jag förbi färghandeln för att fråga efter KaliVattenglas, NatronVattenglas hade dom).

På en sträcka av vägen gäller skylten jag inte riktigt fattat meningen med. Dessutom verkar den bara gälla för personbilar för bussarna körde definitivt med högre hastighet än så. 



Förutom att det är löjligt sakta så är i.a.f. inte min bil gjord för att hålla den hastigheten.

(jisses vad dammig instrumentbräda vem dammar så mycket?)

På tomgång indikerar hastighetsmätare 10 km/h (1 mil i timmen med svenska måttangivelse?). 
D.v.s. min bil är utrustad med automatlåda. Allt annat är  för övrigt "hål i huvudet" i stadstrafik. Men jag tror inte manuell låda är bättre anpassad för dessa farter.

Vill jag köra saktare måste jag bromsa. Bromsar jag så "frikopplar" automatlådan och bilen stannar. För att kompensera för denna olägenhet så måste jag då öka varvtalet. Alltså sitta och hålla högre varvtal än tomgång samtidigt som jag bromsar för att hålla ner farten...

Kvällen avslutades med att försöka installera en PCMCIA läsare i grabbens dator, för att kunna använda ett nätverkskort med detta interface. Resultatet var tre av livets dyrbara timmar bortkastade p.g.a. att läsaren inte hade drivrutin för operativsystem från nuvarande millennium
.

1 kommentar:

  1. Öppna bildörren och sparka fram bilen,då blir det perfekt fart för dessa skyltar

    SvaraRadera