söndag 17 april 2016

Skitigt

Idag påbörjades ett nytt projekt som kanske aldrig blir klart i den tänkta utformningen och som kunde ha lösts med pengar i stället.

Eftersom jag inte har någon riktigt fräs (och inte har plats för någon heller) så fräser jag i svarven. I vissa fall önskar jag att jag kunde spänna upp lite större delar än de som ryms i stålhållaren. Kanske till och med använda toppsliden vertikalt för att finjustera.

Ett sätt att lösa det är att köpa sig en 90 graders vinkel i gjutjärn. Ett annat skitigare och mera oprecist sätt är att börja strula med sliprondell och vinkeljärn. För att vara säker på att det bråkar väljer man den bortsågade och snedvridna ändbiten. (det finns även som tillbehör till svarven men det är nog svårt att få tag i eftersom jag aldrig sett någon bjuda ut en sådan).





Jäklar vad det skitar ner, men svarven blev iaf ordentligt putsad efteråt, som omväxling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar