måndag 8 augusti 2016

Fas-iken

För en tid sedan, i samband med att jag bytte elcentral fick jag problem med vattenpumpen. Motorskyddet löste ut ett antal ggr och sedan dess har vi haft dåligt vattentryck för att i går bli helt utan vatten. Pumpen gick som bara den men det kom inget vatten överhuvudtaget.

Det hela fick en förklaring när jag kom att tänka på att jag vid elcentralsbytet märkte upp alla ledare utom den som gick ner till källaren. Den hade redan märkta ledare 1, 2 & 3. Alltså fas 1 - 3, eller hur? Men nej så blev det inte. Efter inkoppling av ledare 1-3 till säkring 1-3 blev fasföljden 3-1 vilket inte påverkar något annat i huset negativt förutom pumpmotorns rotationsriktning...


Så antingen är det den som tillverkade den nya elcentralen som gjort fel eller den som kopplat kabeln ner till källaren som gjort fel för det kan ju omöjligtvis vara jag som gjort något fel. Jag är ju elingenjör för tusan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar