lördag 31 december 2016

Avslut

Året avslutas som det gått. Stilla och obemärkt.
 Frugan jobbar och jag sitter framför datorn med hunden bredvid och hoppas att han inte blir stirrig när raketeländet börjar. JAS överflygningarna idag gillade han inte heller.

Snidade till en en kaninbur av restvirke, enligt eget huvud, utan att bekymra mig desto mera i Jordbruksverkets krav. Ja dom har sådan även på kaninburar...


Huset där kaninen nu är inhyst står ca 3 meter från vägen, där det skall sprängas för  vatten och avlopp. Kaninen är gammal men i alla fall.


Efter att mörkret föll över nejden började jag labba med mitt nyaste inköp från Kina. (köper man grejor från Kina är man kommunist, allt enligt Sverigest största(?) MC-bloggare)
Vad jag köpte var en så kallad USB TV tuner. Sådan kan man använda för att titta på okodade marksända TV- kanaler i datorn, som bl.a. STV1, STV2 och TV4


Men i detta fall tänkte jag använda den tillsammans med programvara för SRT (Software Defined Radio). Med ett sådant program kan man skapa sitt eget FRA eller använda datorn för att lyssna på nästa alla frekvensområden.

Nedan kör jag "instegsprogramvaran" på FM-bandet. Visningen är så kallat bredspektrum. Varje topp motsvarar en radiokanal. I fönstret ser man att jag lyssnar på 106,7MHz, Rockklassiker och låten som spelar är Whiskey in the Jar med Metallica .


Nu skall jag försöka hitta flygledningen på Arlanda och Bromma, till att börja med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar