onsdag 28 december 2016

Glykolpalett

Vaknade häromnatten med ett ryck när minnet gjorde mig uppmärksam på att jag inte kontrollerat kylarvätskan på yxan som inte står i varmgarage.

Första idén var att invänta morgonen och sedan åka till B-tema och köpa. Men så kom jag att tänka på hur skit det blev när verkstaden lyckades blanda fel sort i min gamla A6:a. Det sades vara något med färger på vätskan. Så efter lite bläddrande i ägarhandboken läste jag mig till att 1,7liter etylenbaserad blandning på 50/50 rekommenderas av pianofabriken.


Vid besök på B-tema konstaterade jag att det fanns både blå och röd etylenbaserad glykol. Tillbaka till ritbordet / internet. Nu visar det sig att glykol kommer i alla upptänkliga färger , finns även som färglös, med olika egenskaper och prisklasser.

Huvudsaken är tydligen att den inte är korrosiv på aluminium. Alltså den skall vara nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfri. Dessutom får man inte blanda eltyeln och propylenbaserade sorter. Etylenglykol är giftig och propylenglykol har sämre frysskyddsegenskaper. Vid en 50/50 blandning klarar etylen ca -38°C (och kokpunkt ca 108°C) medan propylen endast klara ca -33°C

Tydligen fins det en kylarglykol, MPM G12+ för 60kr/liter, hos Mekonomen som går att blanda med vad som helst... och som skall vara jättebra till aluminium. Denna är färdigblandad 60/40 och klarar då -40°C

 


Jaha, vad rekommenderar man då hos Yamahacenter (som är stängt pga flytt just nu)? På deras hemsida rekommenderas Yamalube glykol av dyrare variant 120kr/liter färdigblandad modell som klarar -35°C men saknar innehållsbeskrivning. Gissningsvis då etylenbaserad i ca 50/50 blandning med tanke på den angivna temperaturen.


Så vad väljer man då? Någon av ovanstående eller biltemas röda long-life koncentrerade för 60kr/liter?

Prismässigt blir kostnaderna ca 60 eller 120 eller 240 kronor för 2 liter så kostnadmässigt spelar det inge större roll. Biltemas förhåller jag mig skeptisk till i alla lägen. Mekonomens har fel koncentration (var hamnar kokpunkten?). Behövs det bytas så blir det då högst troligt till Yamalube.

Jag skall i alla fall börja med glykolprovare för att se om jag oroat mig i onödan



50% Glykol = -37°C
40% Glykol = -25°C
33% Glykol = -18°C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar