onsdag 7 december 2016

Moppeminnen

Kommer fortfarande ihåg första moppen jag fick, eller snarare tiggde till mig. Morfars NSU-motoriserade Monarped (eller kanske Monark?). Vinröd var den.

Hjulen saknades för dom använde morfar på kärran i vilken han drog backarna med fiskenäten till och från båten. Första åtgärden var att demontera all oväsentlig plåt som tex skärmar varefter tank och ram lackades i rött och och gult. Hade tänkt mig tanken röd med gula flammor men det visade sig vara lite väl svårt att åstadkomma av en 13-åring med Miranol stålfärg.



Efter diverse tjat fixade farsgubben ett par hjul åt mig. Gissa om jag var lycklig när jag trampade igång den för att lära mig vurpa med stil.


Nästa moppe jag har något minne av är den jag jobbade ihop till, till 15-årsdagen. Släpade ut ved ur skogen i enmetersländer och staplade. Vill minnas att jag fick 5mark kubikmetern men det måste nog ha varit 50 mark annars hade jag väl hållit på än idag. 500 mark gav jag för en begagnad, blålackad trimmad Tunturi Sport.



Naturligtvis "renoverades" även den. Slipade ner alla kulörer tills jag kom ner till orginalgult varefter jag cyklade till Bäcks (diverseaffär i verktyg, färger, bildelar) och köpte en extra stor spraybomb, den sista dom hade. Lila metall-flake, grov flake, som såldes till kraftigt rabatterat pris. Nytt sadelöverdrag syddes av ett svartfärgat fårskinn som räddats från soptippen. Efteråt visade det sig att vid blött väglag färgades kalsonger och arslet blåsvarta...

Vad trimmning anbelangar så skedde den mera med entusiasm och uppfinningsrikedom än med kunskap och pengar. Lyckokastet var när jag klurade ut att samma motor gav uppemot 5hp i Tyskland, ryktesvis. När man höll upp cylindern mot en ljus bakgrund kunde man se skiftning i nickasilen vid insugs och avgasport där pluggarna gjutits till för att effekten skulle reduceras till 1,5hp. En tuschpenna och roterande fil fixade därefter till en rejäl effektökning


På den vägen är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar