torsdag 15 december 2016

Skinkradio

Eller HAM radio mer korrekt. I unga år när radio och elektronikintresset låg på topp så var jag entusiastisk radioamatör.

Tyvärr missade jag certifikatet i momentet telegrafimottagning. Vill minnas att jag klarade ett tecken för lite per minut.

Jag hade hur som helst inte haft råd att köpa mig någon radio då. Jag övergick till att bygga piratradiosändare för FM-bandet.

Nu i lite äldre år kostar en "kinaradio" närapå gratis så jag köpte mig en liten handhållen sådan. Ca 500sek ink frakt!


Med lite knep och knåp fick jag till en programmeringskabel (i stället för att köpa en färdig, man är ju glad amatör).

Nu skall intressanta frekvenser programmeras in så att jag kan lyssna på både ett och annat. 

Kanske man skulle ta och skaffa sig ett certifikat också. Numera är kunskaper i telegrafi inget krav 😎

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar