lördag 14 januari 2017

Forts...

Idag fortsatte renoveringen av faderns jaktradio.

Två 10,5mm hål i en skärbräda blev bra jigg för lödning. Eftersom det var vanliga laddningsbara 1000mAh AAA batterier från Kjell & Co blev det att tillverka lödfanor av dubbelvikt kopparfolie. Ja det var vad jag hade sparat i 30 år som jag kunde fixa fram på en lördag.


Efter lite brytande fick jag in batterierna i höljet. Fastklistrade med dubbelsidig tape.


Mycket bättre kapacitet, 1000mAh mot original 600mAh

Och se nu fungerar radion igen. Behövde inte programmeras om som förståsigpåare på interwebben påstod. Alla programmering satt i E²PROM:et vilket ju är det logiska och vanliga förfaringssättet.


Jag har ingen annan radio som går på de finländska jaktfrekevensena 68-71MHz (åkeriradio i Sverige). Så jag startade upp min SDR och testade att jaktradion sänder på rätt frekvenser. Mottagning förutsätter jag att fungerar.


På kanal två skulle det vara 68.175 MHz. Kan lika gärna vara dålig precision i mitt rattande på SDR radion. Sänder gör den och duktigt med sidofrekvenser verkar den även skapa, vilket ju kan tyckas vara mindre bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar