fredag 15 september 2017

710

Har du hört om hon som kom in på Mekonomen och undrade ifall dom sålde några 710-lock till bilen för hon hade tappat sitt...


Hur som helst. Häromkvällen knackade det på dörren och en av moppegrabbarna undrade ifall jag hade någon tvåtaktsolja.

Ville inte avspisa dom med ett "two stroke sucks" så jag föreslog vanlig motorolja. Grabben menade att det hade han provat och då skar moppen.

Varför det? För någon vecka sedan pratade jag med kollegans far (80+) som kör RD350LC. Han menade att han kör med Biltemas helsyntet sedan många år och det fungerar fint.

Kollar man på internet är det samma förvirring angående 4-taktsolja i 2-taktare. Gäller det i växellådan eller i bensinen och bla bla bla. Ingen verkar veta något utan det är som i alla andra oljediskussioner, lite vetande och en massa troende.

Inte har jag något minne av att det fanns någon speciell 2-taktsolja på den tiden jag var tvingad att köra moppe. Men så hade jag ingen separat oljetank/insprutning heller och så har jag kanske selektivt minne, tillika hörsel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar