torsdag 21 juli 2016

Äntligen

Äntligen skaffade jag mig en riktig Makita borrmaskin/skruvdragare så nu slipper jag att ladda för var tionde trallskruv. Det blev iofs inte den borstlösa maskinen jag egentligen hade velat ha för den tyckte jag var för dyr utan jag tog ett paketerbjudande på Bauhaus. 

Att köpa den borstlösa utan batteri och laddare hade kostat lika mycket som hela det paket jag nu tog. Då hade jag behövt köpa batteri och laddare separat, för ytterligare priset av paketet. Jag frågade försäljaren ifall han inte tyckte att jag i så fall skulle komplettera mitt paket med den borstlösa. Då "fick" jag ju en borrmaskin på köpet?

Och nu får jag äntligen köpa en ny vinkelslip oxå (och jag som nyss hade fixat strömbrytaren). Frågan är ifall jag skall köpa en med sladd eller en borstlös batterimaskin från Makita till det fyrdubbla priset. Batterier och laddare har jag ju redan.

Undrade först varför röken gick ur ankaret. Speciellt tungt tyckte jag inte att den fick slita.


Förmodligen ha den slutkörda snäckväxeln (saknades halva tänder, här och där) gjort att det frestat på extra mycket. Undrar just vad för gammalt valspäck man använt. Konsistensen var "knaprig". Iofs kan man ju tycka att det varit bristande underhåll... ifall det nu är tänkt att var man ska ta isär maskinen och byta vaselin nu som då.


Glappet i snäckväxeln var i paritet med styrväxeln på en gammal MG (eller bakaxeln på kompisen Toyota när han drog kugg ur kronhjulet vid ett rödlyse. Man var tvungen att putta bilen till "dragläge" för att komma igång).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar